Timelapse с dSLR

~ 27 May 2012, 04:35

Всички сте виждали timelapse клипчета - заснети бавно, с голям интервал между кадрите, и после възпроизведени на 24 или повече кадъра в секунда. Да се заснеме timelapse филм може да бъде проста или сложна задачка, в зависимост от това колко старание влагате и какво искате точно да постигнете. Ето нещо като разбивка на процеса:

  1. Избирате си какво да снимате (тук възможностите са колкото капките в морето). Ако снимате на открито, осигурете си стабилен и тежък статив - вятърът има свойството да клати неприятно кадъра, което разваля впечатлението.
  2. Кадрирането е двойно по-важно тук, така че отделете внимание. Тъпо е да направите 500 снимки, които имат един и същ дразнещ недостатък.
  3. Настройте апарата на възможно по-ръчен режим. Ръчен баланс на бялото, ръчен фокус, изключени auto image enhancement (ако имате). И по възможност ръчна експозиция. Тук зависи какво снимате - ако е нещо на изкуствено осветление или друго, при което светлината не се мени много, ръчният режим ще работи чудесно. Ако динамиката в осветлението е прекалено голяма (примерно: изгрев/залез), то ще трябва да прибегнете до някой от полу-автоматичните режими. Проблемът при тях е, че почти винаги ще ви се налага да "оправяте" кадрите после. За какво става дума. Докато яркостта на сцената се мени, фотоапаратът ще мени настройките си за снимане. При dSLR-ите, всички тези настройки (бленда, скорост, ISO) имат квантуване от ⅓ стъпка. Когато яркостта попадне точно между две такива "стъпки", фотоапаратът ще избере конкретните настройки повече или по-малко на случаен принцип. Например, при фиксирани бленда и ISO, осветлението може да е такова, че правилната експозиция е точно по средата между 1/100s и 1/125s. Съседните кадри от timelapse-а ще са заснети или при 1/100, или при 1/125, случайно. В крайното видео, резултатът ще е едно трепкане на яркостта, което окото усеща много добре. За справяне с този проблем, в AGG 0.3.0 вкарах един Timelapse tool (демо), който се занимава с post-processing-а.
  4. Трябва да изберете междукадровото разстояние. Ето едно бързо правило: целете крайният клип да е с между 400 и 1000 кадъра. При по-малко, клипчето ще е или късо, или ще трябва да ползвате неудобно бавен кадраж. А при повече, обикновено става твърде дълго. Пример: снимки през 1 минута ще са подходящи за целодневен timelapse.
  5. Другият параметър, който не винаги е толкова лесен за настройване, е каква част от междукадровото разстояние ще е заето от експозицията. При филмовите камери, филмът се експонира за известно време, съизмеримо с дължината на кадъра (примерно, 24 fps камера, експозицията за един кадър може да е 1/50 от секундата, или около 50% от времето на един кадър). Така имаме motion blur и движенията в кадрите са логически "свързани", филмът тече "гладко". Какво става при един timelapse на дневна светлина? Експозиция от 1/400 s (типична), при 15 секунди междукадрово... никакъв motion blur, експозицията отнема 1/6000 или 0.017% от кадъра. Получава се характерното насичане, наподобяващо пластелиновите анимации.
    Решението е да целим нарочно дълга експозиция, заемаща съществена част от междукадровото разстояние - най-добре със shutter priority режимите. Дългите експозиции са лесна работа в здрач или нощем. За дневна светлина, обаче, ще трябва да се сложи затъмняващ филтър, и то силен - от ND256 и нагоре, или нещо по-просто: комбинация от два поляризиращи: линеен поляризиращ отпред и кръгов поляризиращ отзад. С настройка на фазата между двата филтъра, реално имаме променлив ND. Още не съм експериментирал с тези неща, но съм поръчал филтрите и чакам да пристигнат, ще пиша впечатления, като дойдат :)
  6. Пускането на интервално снимане зависи от апарата. Някои имат тази функция вградена - даже и доста прости и евтини апарати, предвид, че инженерно няма нищо сложно в интервалометъра. Но при dSLR-ите не е така (о, проклета победа на маркетинга над инженерите ò_ó). Тук има няколко варианта: да качите допълнителен firmware, който да предоставя тази функция (напр., CHDK, Magic Lantern); да управлявате фотоапарата през лаптоп, от софтуера на производителя; или да си направите програмируем тригер, ползващ кабелната връзка за отдалечено снимане. Аз ползвам последния вариант, като даже съм си направил цели два тригера, photodude, и малкия му брат, minidude.
  7. Една добра екстра, която смятам скоро да пробвам, е някакво движение на фотоапарата, докато заснема timelapse-а. Съвсем леко движение - по няколко милиметра между кадрите - така ще се създава усещането, че зрителят се движи с нормална скорост в реалния свят, докато времето тече много по-бързо. Има професионални комплекти, които правят това (обикновено фотоапаратът се монтира на глава от статив, която пък е закачена върху релси, и се придвижва по малко със стъпкови мотори). Аз също искам да си направя нещо такова, но за експериментите съм си сглобил нещо доста по-просто. Очаквайте новинки скоро.
  8. След заснемането на timelapse-а, време е кадрите да се сглобят във видео. Предполагам има десетки софтуери за правене на това. Един прост начин за linux-джия като мен е да се ползва командния ред на mencoder:

    mencoder "mf://@/tmp/listfile" -mf fps=25 -o output.avi -ovc lavc -lavcopts vcodec=ffv1

    Това чете списък с файлове (примерно JPG файлове) от /tmp/listfile и сглабя некомпресирано клипче. След което си го компресирате до любимия ви формат (например, чрез HandBrake) и сте готови.



Ами това е - приятно снимане!



Коментари:

#1 от Иван, изпратено на 30 Jan 2013, 09:02


Едно време се бях зарибил по таймлапсове, че дори и HDR timelapses, но от както си взех DSLR сърце не ми дава да му причинявам това :)

ПП. Абе блога ти си мисли че го флудя с три коментара за 5 минути.
ПП2. Можеш ли да измислиш нещо по-елементарно за captcha. Трудно ми е събирането на двуцифрени числа рано сутрин :)

Поздрави




Име:
За връзка: (Линк към вашия блог/сайт/e-mail; незадължително)
Вашият коментар:

Сметнете израза: πeтдeсeт и четиρи плюс oсемдеcет и двe = (въведи с цифри)


<<

Valid XHTML 1.0 Strict